Kyllä vain, on kevätsiivouksen aika! Onneksi olet palkannut ammattilaisen huolehtimaan siivoamisesta sekä työtilojen tuulettamisesta joka viikko, eikö vain? Hyvä juttu. Mutta muistatko hankalat sopimusneuvottelut? Etkä halua maksaa mistään ylimääräisestä?
Tietokoneen hiiressä on kolme kertaa enemmän bakteereja kuin WC-istuimen vetimessä – siis kolme kertaa enemmän! Se ei kuitenkaan ole vielä mitään verrattuna muihin paikkoihin, joissa bakteerit viihtyvät. Tiesitkö tämän?
Oho! Oletko varma, että kaikki edellä mainitut asiat sisältyvät yrityksesi siivoussopimukseen?
Hyvä uutinen on se, että voit tehdä asialle jotain. Ja kevätsiivous on hyvä aloituskohta tälle!
Kaikki kollegasi eivät ole selvillä työpöytänsä karusta todellisuudesta, mutta sinä voit valaista asioita heille. Käynnistä kampanja, jaa tietoa ja varmista, että kaikki ymmärtävät, miksi yskä, nuha ja muut taudit pääsevät leviämään toimistossa. Tartuntoja ei taltuteta yhdellä sähköpostiviestillä. Pelkkä kevätsiivous ei riitä vaan toimistohygieniasta on pidettävä huolta jatkuvasti. Pyydä kollegoitasi kiinnittämään huomiota hygieniaan säännöllisesti uutiskirjeissä, laita esille aiheesta muistuttavia julisteita ja tuo esiin uutta tietoa. Muista pitää aihetta esillä jatkuvasti.
Sotkuisen työpöydän takaa löytyy yleensä luova tyyppi, joka on avoin uusille ideoille ja saa paljon aikaan yhdessä kollegoidensa kanssa. Likainen työpöytä on kuitenkin myös vaaravyöhykettä, joka edistää tautien (uudelleen) tarttumista. Puhtaat työpöydät ovat puolestaan askel kohti terveempää työpaikkaa. Tätä voi edistää seuraavilla asioilla:
Lisäksi yksi hyvä keino esimerkiksi influenssan päihittämiseen on etätyö – kun työntekijä on kotona, ei tautikaan tartu!
Joka kymmenes työntekijä uskoo, että huono työpaikkahygienia on haitaksi heidän terveydelleen. Jo tämä pelkästään on hyvä syy aloittaa asianmukainen siivoaminen! Voit järjestää kollegoillesi esimerkiksi työpöydän siisteyshaasteen tai kannustaa terveellisiin elintapoihin, kuten pöytien siistinä pitämiseen, viikoittaiseen siivoamiseen, syömisen välttämiseen työpisteellä ja säännöllisiin käsien pesuihin. Näin helppoa se on!
Muistatko, mistä asioista siivoussopimuksessasi on sovittu? Yleensä niissä nimittäin on jätetty huomioimatta paikat, joissa on keskimäärin eniten bakteereita. Ehkä olisi siis aika katsoa asiaa uudesta näkökulmasta ja ottaa siivoussopimus tarkempaan tarkasteluun? Vastaako se edelleen yrityksesi tarpeita? Onko siinä otettu huomioon kaikki tämänhetkiset vaatimukset? Sisältyvätkö siihen alla mainitut asiat?
Työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtivissa yrityksissä on vähemmän poissaoloja, parempi tuottavuus ja pienempi henkilöstön vaihtuvuus. Selityskin on yksinkertainen: jokainen meistä viihtyy paremmin terveellisessä työympäristössä.
Voit soittaa Staplesin asiakaspalveluun numeroon:
010 681 681
Voit myös täyttää alla olevan lomakkeen, niin asiakaspalvelijamme ottaa sinuun pian yhteyttä.