Staples Solutions käyttää evästeitä (ja vastaavaa teknologiaa) tiedon keräämiseen, tallentamiseen ja analysointiin, jotta voimme kehittää käyttökokemustanne verkkosivuilla sekä markkinoida kohdennetusti. Nämä evästeet keräävät henkilötietoja. Lue lisää Evästekäytännöstämme https://www.staplesadvantage.fi/evastekaytanto/ sivuiltamme sekä Tietosuojaselosteestamme https://www.staplesadvantage.fi/privacy-policy/, kuinka tällä verkkosivulla käsitellään henkilödataa. Käyttämällä tätä sivua tai klikkaamalla OK, hyväksyt evästeiden käytön.

Logo Staples

Tyrmistyttävä totuus toimistohygieniasta

Share via:

EU-maissa kaikista sairauspoissaoloista 10–12 % on flunssaviruksen aiheuttamia. Jos keskivertotyöntekijä on työpaikallaan 35–40 tuntia viikossa, jolloin hän on tekemisissä usean henkilön kanssa ja koskettaa pintoja, joissa on eläviä flunssaviruksia, on selvää, että toimistohygienialla on merkitystä. 

Tutkimuksen mukaan flunssavirus tarttuu työpaikalla keskimäärin 16,2 prosentin todennäköisyydellä. Näin todennäköinen sairastuminen voi vaikuttaa merkittävästi myös itse yritykseen – sekä tuottavuuden että taloudellisten seuraamusten näkökulmasta. Pelkästään flunssaviruksesta arvioidaan aiheutuvan 1 588 miljoonan euron kustannukset EU:n alueella. On tärkeää, että siivousmenetelmiä pohditaan huolellisesti ja että eniten bakteereja keräävät paikat ovat työpaikalla tiedossa. Monia päivittäisessä käytössä olevia esineitä ei tällaisessa yhteydessä tule välttämättä edes ajatelleeksi, emmekä mieti, kuinka esineiden päivittäinen käyttö vaikuttaa niiden pinnalla esiintyvien bakteerien määrään. Kaiken tämän valossa onkin hyvä esittää itselleen seuraava kysymys: Tiedänkö, kuinka likainen toimistoni todella on?

Työpöydälläsi on 10 miljoonaa elävää bakteeria…

Tavallinen työpöytä on 400 kertaa likaisempi kuin tavallinen WC-istuin ja 100 kertaa likaisempi kuin tavallinen keittiön pöytä. Likaisuutta ei pysty arvioimaan silmämääräisesti, koska puhtaimmallakin työpöydällä voi vilistä melkoinen määrä bakteereja. Hyvillä hygieniakäytännöillä pystytään ratkaisevasti vähentämään työpöydän bakteerien määrää ja niiden kulkeutumista paikasta toiseen. Monet laiminlyövät pöytäpintojensa säännöllisen puhdistamisen. Huolellisilla siivousrutiineilla voidaan kuitenkin rajoittaa pinnoilla viihtyviä bakteereja. Kun pyyhit pöydän päivittäin puhtaaksi yleispuhdistusaineella, myös likaa ja bakteereja, joiden kanssa olet päivittäin kosketuksissa, on vähemmän. Yleispuhdistusaine on tehokas ja monipuolinen, koska sitä voi käyttää monenlaisilla pinnoilla. Sen avulla koko työpisteen voi pitää puhtaampana.

Tavallisimmista taudeista noin 80 % leviää kosketuksen välityksellä

Aina, kun kosketat puhelinta, näppäimistöä tai hiirtä, levität samalla tehokkaasti bakteereja. Jos mietit, kuinka usein käytät yhteiskäytössä olevia esineitä tai liikut yleisissä tiloissa, kohteita on todella paljon – puhelimista ja ovenkahvoista keittiötiloihin ja kahvinkeittimiin. Puhumattakaan muista ihmisistä, jotka käyttävät samoja esineitä ja liikkuvat samoissa tiloissa. Bakteerikasvustoja ja paikasta toiseen siirtyviä bakteereja on huikea määrä. Koska flunssavirus pystyy elämään pinnoilla jopa kolme päivää, siivoaminen ja hygienia ovat asioita, jotka on hyvä ottaa vakavasti.

Bakteerien keskimääräinen lukumäärä pinnoilla

Kolme infektiota viidestä aiheutuu likaisista käsistä. Asianmukaista käsienpesua voidaan edistää ottamalla käyttöön havainnollinen käsienpesuohjeistus. Sanotaan, että vain 40 % ihmisistä pesee kätensä WC-käynnin jälkeen, mikä tarkoittaa, että sairauksia aiheuttavat bakteerit leviävät eteenpäin dramaattisesti. Antibakteerisilla käsienpesuaineilla on erinomainen ennalta ehkäisevä vaikutus, ja niitä kannattaa pitää toimiston WC-tiloissa ja keittiössä. Antibakteeristen käsienpesuaineiden esilläpito tiloissa, joissa bakteereilla on suurin riski siirtyä paikasta toiseen, voi kannustaa työntekijöitä ennaltaehkäiseviin varotoimiin sekä pesemään käsiä ennen ruokailua ja WC-käyntien jälkeen.

11 % toimistotyöntekijöistä ei puhdista näppäimistöään

Tavallisessa näppäimistössä vilisee 7 500 bakteeria. Tietokonenäppäimistö on useimmalla toimistotyöntekijällä todella ahkerassa käytössä, joten se on syytä puhdistaa säännöllisesti. Näppäinten väleihin voi kertyä monenlaista likaa, kuten ruoanmuruja ja jopa kuollutta ihosolukkoa, joilla voi olla bakteerikasvua lisäävä vaikutus. Jos toimistossa käytetään yhteisiä työpisteitä, työntekijöillä tulee olla käytössään asianmukaiset puhdistusvälineet, joilla työpisteen pystyy puhdistamaan ennen käyttöä. On tärkeää, että työntekijöitä autetaan välttämään kontaktia sairastumista aiheuttavien virusten kanssa aina, kun se on mahdollista. Tavallisella siivousliinalla pystyy pyyhkimään pois valtaosan bakteereista.

Työpöydän ääressä syöminen voi johtaa sairastumiseen
Flunssavirusten lisäksi toimistoympäristössä on myös muihin sairauksiin altistavia bakteereja. Työntekijöitä kannattaa kannustaa ruokailemaan muualla kuin työpöydän ääressä, jotteivät he altistu työpisteen bakteereille. Jos työpisteessä kirjoitetaan ja syödään samanaikaisesti, näppäimistön bakteerit voivat helposti siirtyä käsistä ruokaan. 

E. coli -bakteeri voi siirtyä näppäimistöön ja ovenkahvoihin, jos käsiä ei pestä huolellisesti WC-käynnin jälkeen. Tämäntyyppinen bakteeri voi aiheuttaa vatsatautia.

Näppäimistössä voi esiintyä myös enterokokkibakteereja, jotka voivat säilyä elävinä jopa 24 tuntia. Tämäntyyppinen bakteeri voi aiheuttaa virtsatietulehdusta.

Etätyön salliminen sairauden aikana
Monet yritykset pyrkivät etätyön avulla estämään flunssan ja muiden sairauksien leviämisen. Tätä vaihtoehtoa kannattaa hyödyntää silloin, kun kyseessä on tarttuva sairaus, mutta työntekijä on edelleen työkuntoinen. Näin voidaan suojata muita työntekijöitä sairastumiselta. Flunssavirus aiheuttaa tartuntavaaran jopa 2 metrin säteellä, joten oikeilla varotoimilla voidaan vaikuttaa taudin leviämiseen. Terveet työntekijät ovat tuottavia työntekijöitä, ja hyödyntämällä etätyömahdollisuutta silloin, kun se on mahdollista, voidaan vähentää sairauksien leviämistä ja niistä aiheutuvia sairauspoissaoloja.

Toimiston hyvän hygieniatason ylläpitoon liittyy monia tekijöitä. Niistä tärkeimpiä olemme koonneet oheiseen infografiikkaan. Mukana on joitakin vinkkejä entistä terveemmän toimistoympäristön luomiseksi. 

Varmista, että työntekijät ovat tietoisia yrityksen hygieniakäytännöistä. Jokainen työntekijä on vastuussa toimiston terveydestä ja turvallisuudesta. Työpaikan terveyttä, hygieniaa ja puhtautta koskevien nykykäytäntöjen arviointi on ensimmäinen askel kohti työpaikkaa, jossa virusperäisiä sairauksia esiintyy entistä vähemmän ja jossa bakteerien leviämistä estetään entistä tehokkaammin. Aina on parempi ennaltaehkäistä kuin parantaa. 

Share via:

Lue myös

Ota yhteyttä
close

Tarvitsetko henkilökohtaista palvelua?

Voit soittaa Staplesin asiakaspalveluun numeroon:

010 681 681

Voit myös täyttää alla olevan lomakkeen, niin asiakaspalvelijamme ottaa sinuun pian yhteyttä.

Get help FI

Form