Staples Solutions käyttää evästeitä (ja vastaavaa teknologiaa) tiedon keräämiseen, tallentamiseen ja analysointiin, jotta voimme kehittää käyttökokemustanne verkkosivuilla sekä markkinoida kohdennetusti. Nämä evästeet keräävät henkilötietoja. Lue lisää Evästekäytännöstämme https://www.staplesadvantage.fi/evastekaytanto/ sivuiltamme sekä Tietosuojaselosteestamme https://www.staplesadvantage.fi/privacy-policy/, kuinka tällä verkkosivulla käsitellään henkilödataa. Käyttämällä tätä sivua tai klikkaamalla OK, hyväksyt evästeiden käytön.

Logo Staples

Kuinka laadit riskienhallintasuunnitelman

Share via:
Staples_article

Olitpa millä toimialalla tahansa, on todennäköistä, että yrityksesi joutuu vuosien mittaan ratkomaan erilaisia projekteja, jotka kestävät muutamista päivistä useisiin kuukausiin. Vaikka sinulla ehkä olisikin hyvä työyhteisö ja tarvittavat resurssit projektien läpivientiin, tiedät varmasti, että asiat eivät aina suju suunnitelmien mukaan.

Vaikka et välttämättä pysty tekemään mitään ongelmien välttämiseksi, voit varautua mahdollisiin ongelmiin luomalla varmanriskienhallintasuunnitelman. Sen laatiminen voi kuulostaa hankalalta, mutta seuraamalla yksinkertaista ja asteittaista opastamme sen toteuttaminen on helppoa.

1. Tee lista riskeistä
Ensimmäinen askel on kaikista tärkein, sillä siihen kuuluu kokonaisvaltaisen listan laatiminen niistä mahdollisista riskeistä, jotka voivat vaikuttaa projektiin negatiivisesti. On hyvä idea kategorisoida riskit useaan eri luokkaan, kuten henkilöstöhallintoon, kustannuksiin ja kolmannen osapuolen toimittajiin. Jopa pienimmät tekijät on tärkeää ottaa huomioon, sillä pienetkin ongelmat voivat nopeasti kasvaa huomattavasti vakavammiksi.

2. Aseta riskit tärkeysjärjestykseen
Laadittuasi kokonaisvaltaisen listan projektisi eri osa-alueilla piilevistä riskeistä, on aika arvioida niitä tarkemmin. Sinun tulee ensin arvioida riskien todennäköisyyttä sekä mahdollisia seurauksia. Näin pystyt kohdistamaan tarvittavat resurssit kunkin yksittäisen riskin ehkäisyyn. Tässä vaiheessa on tärkeää pyytää asiantuntija-apua eri alojen eksperteiltä ja osastojesi vastuuhenkilöiltä, sillä he saattavat tuoda esille asioita, jotka voivat muuten helposti unohtua.

3. Kehitä toimintasuunnitelma
Tässä vaiheessa sinun tulee luoda strategia, joka voidaan ottaa käyttöön riskien toteutuessa. Strategian ei tule pelkästään kertoa, kuinka aiot toimia jokaisen eri riskin tapahtuessa, vaan sen tulee myös listata eri henkilöiden vastuut ja kuvailla toimintasuunnitelma askel askeleelta. Epävarmuuksien välttämiseksi on elintärkeää, että sinulla on suunnitelma kaikkien mahdollisten tapahtumien varalle.

4. Tiedota riskienhallintasuunnitelmastasi
Viimeisessä vaiheessa sinun tulee kertoa riskienhallintasuunnitelmastasi kaikille osapuolille. Rivityöntekijöiden lisäksi sinun tulee tiedottaa suunnitelmasta myös projektin muille osapuolille, mukaan lukien asiakkaille, toimittajille ja muille sidosryhmille. Jakamalla faktat, kommunikoimalla henkilökohtaiset vastuualueet ja vakuuttamalla, että olet varautunut kaikkiin mahdollisiin tapahtumiin, olet riskien toteutuessa parhaassa mahdollisessa asemassa.

On olemassa sanonta, jonka mukaan riskeihin valmistautumattoman pitää varautua epäonnistumiseen. Ellet teeriskienhallintasuunnitelmaa, sanonta pitää valitettavan usein paikkansa. Tästä syystä sinun kannattaaheti jokaisen projektin alussa varata hetki aikaa ja luoda suunnitelma, jotta voit toteuttaa projektisi onnistuneesti loppuun saakka.

Share via:

Lue myös

Ota yhteyttä
close

Tarvitsetko henkilökohtaista palvelua?

Voit soittaa Staplesin asiakaspalveluun numeroon:

010 681 681

Voit myös täyttää alla olevan lomakkeen, niin asiakaspalvelijamme ottaa sinuun pian yhteyttä.

Get help FI

Form