Staples Solutions käyttää evästeitä (ja vastaavaa teknologiaa) tiedon keräämiseen, tallentamiseen ja analysointiin, jotta voimme kehittää käyttökokemustanne verkkosivuilla sekä markkinoida kohdennetusti. Nämä evästeet keräävät henkilötietoja. Lue lisää Evästekäytännöstämme https://www.staplesadvantage.fi/evastekaytanto/ sivuiltamme sekä Tietosuojaselosteestamme https://www.staplesadvantage.fi/privacy-policy/, kuinka tällä verkkosivulla käsitellään henkilödataa. Käyttämällä tätä sivua tai klikkaamalla OK, hyväksyt evästeiden käytön.

Logo Staples

Hyödynnä Design Thinkingiä Post-it®-lapuilla ja muilla yllättävillä apuvälineillä

Share via:
  • Post-it

Nykyisin yhteistyö on työskentelyn kulmakivi. Monet esimiehet ovat kuitenkin huomanneet, että on turha odottaa ihmeitä, jos vain sulkee joukon alaisia neuvotteluhuoneeseen. Kuten kaikessa liiketoiminnassa, tehokas yhteistyö vaatii asianmukaisen prosessin ja työkalut. Tässä Design Thinking astuu mukaan kuvioihin. 

Design Thinking on epälineaarinen, iteratiivinen ja jatkuva prosessi, joka auttaa tiimejä ymmärtämään asiakkaitaan paremmin, määrittää liiketoiminnan ongelmat ja luo innovatiivisia ratkaisuja, toisin kuin lineaariset menetelmät, joita monet yritykset käyttävät ongelmien ratkaisemiseen.

Design Thinkingin tehokkuus
Design Thinkingissä on viisi vaihetta: 1. Käyttäjän tarpeiden ymmärtäminen samaistumalla, 2. Ongelman määrittäminen, 3. Mahdollisten ratkaisujen ideoiminen, 4. Lupaavimpien ideoiden prototyyppien luominen ja 5. Prototyyppien testaaminen käyttäjillä palautteen saamiseksi.

Design Thinking on paljon leikkisämpi lähestymistapa ongelmanratkaisuun, ja se murtaa perinteisen lineaarisen prosessin jäykät esteet. Kuten leikkimistä tutkinut tohtori Stuart Brown toteaa, ”aikuiset, jotka eivät saa leikkiä, ovat yleensä jäykkiä, huumorintajuttomia, joustamattomia sekä haluttomia kokeilemaan uusia asioita.” Yritykset, joissa ei leikitä, ovat aivan samanlaisia.

Design Thinkingin leikkisä lähestymistapa tekee tiimistäsi joustavamman ja avoimemman uusille ratkaisuille, jotka se olisi saattanut hylätä suoralta kädeltä. Ei mikään ihme, että Design Thinkingiä käytetään maailman leikkisimmissä ja menestyvimmissä yrityksissä, kuten Applella, Googlella, PepsiCossa ja Nikellä.

Oikeanlaiset työkalut
Jos yrittäjän aivosi yrittävät pohtia, miten PowerPoint tai Excel sopivat tällaiseen epälineaariseen ajatteluun, mieti uudelleen. Normaalisti käyttämäsi työkalut ovat liian lineaarisia ja staattisia yhteistyökäyttöön. Siksi Design Thinking vaatii 3M:n Post-it® Super Sticky -muistilappujen, Post-it® Super Sticky -kokouslehtiöiden ja Post-it® Super Sticky Dry Erase -kalvojen kaltaisia työvälineitä.

Tiimin jäsenet voivat helposti kirjoittaa niihin ideansa, kiinnittää niitä seinille ja lisätä, poistaa tai yhdistellä ideoita tarpeen mukaan. Kaikki ideat voidaan kirjoittaa kaikkien nähtäville, eikä yhden henkilön tarvitse toimia kirjurina. Lisäksi tämä kannustaa kaikkia jakamaan ja kehittämään toisten ajatuksia ja viittaamaan niihin tapaamisen aikana, ja yhteistyö jatkuu helposti palaverin jälkeenkin, kun kaikki voivat käydä seinällä lukemassa jaettuja ajatuksia.

Oletko valmis kokeilemaan Design Thinkingiä tiimisi kanssa? Seuraava kuningasideanne voi olla yhtä lähellä kuin toimistotarvikekaappi. Post-it®-tuotteet voivat auttaa sinua saamaan kaiken irti jokaisesta Design Thinking -prosessin vaiheesta seuraavilla tavoilla.

Samaistu
Tässä vaiheessa tavoitteesi on ymmärtää henkilökohtaisesti ratkaisemaasi ongelmaa. Tämä tarkoittaa taustatutkimusta, keskustelemista asiantuntijoiden ja käyttäjien kanssa sekä tiedonkeruuta. Luo Post-it® Super Sticky Dry Erase -kalvon avulla valkotauluseinä, joka toimii keskuspaikkana tiimin kanssa jaettaville tärkeille tiedoille.

Määritä
Kun taustatutkimus on tehty, on aika määrittää ratkaistava ongelma tarkasti kaiken oppimasi perusteella. Post-it® Super Sticky Self Stick -lehtiötelineiden avulla voit ryhmitellä ongelman eri osa-alueet arkeittain. Kun kiinnität useita arkkeja ympäri huonetta aihepiireittäin, tiimi voi siirtyä nopeasti yhdeltä arkilta toiselle ja jakaa näkemyksiään mielensä mukaan. Kun ongelma on määritetty, kirjoita se omalle arkilleen ja ripusta se huoneeseen, jolloin se toimii inspiraatioiden lähteenä ideointivaiheessa.

Ideoi
Kaiken tämän vasemman aivopuoliskon analyysivaiheen jälkeen on aika panna oikea aivopuolisko töihin. Jaa jokaiselle tiimin jäsenelle Post-it® Super Sticky muistilappulehtiö ja anna heidän ideoida täysin vapaasti. Tämä vaihe on täysin ideoiden kehittelemistä, joten kannusta tiimin jäseniä kirjoittamaan yksi idea lapulle, kiinnittämään se seinälle muiden nähtäväksi ja kehitettäväksi ja siirtymään nopeasti seuraavaan ideaan. Tavoitteena on pyrkiä suureen määrään ideoita, joten varmista, että lehtiöt eivät lopu kesken. Kun olette kehittäneet tarpeeksi ideoita, keskustelkaa niistä, joita tiimi pitää parhaina, ja kootkaa ne yhteen.

Kehitä prototyyppejä
Älä valitse vain yhtä toteutettavaa ideaa vaan kehitä prototyyppejä tiimin parhaiden ideoitten pohjalta. Kaikki eivät luultavasti ole toteutuskelpoisia, mutta kannusta laatimaan niitä. Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka toimii parhaiten mahdollisimman nopeasti ja edullisesti. Seuratkaa kunkin prototyypin kehitystä suurilla Post-it® Super Sticky Big -tarralapuilla, lisätkää muistiinpanoja ja kehittäkää uusia ideoita aiempien pohjalta. 

Testaa
Kun sinulla on prototyyppi, josta pidät, älä hyppää suoraan tuotantoon. Kun keräät hieman käyttäjäpalautetta tässä vaiheessa, voit välttyä valmistamasta tuotteen, jonka käyttäjät myöhemmin hylkäävät. Kokoa muutamia käyttäjiä yhteen ja pidä Post-it®-luentotaulu lähettyvilläsi, niin voit koota palautetta testaussession aikana.  

Kun otat Design Thinkingin käyttöön yrityksessäsi, muista että kaikki nämä vaiheet voi suorittaa rinnakkain tai niihin voi palata takaisin prosessin edistyessä. Saatat keksiä esimerkiksi testausvaiheessa, miten ongelman voi määrittää paremmin, mikä puolestaan johtaa uuteen ideapalaveriin, jossa voitte kehittää uudenlaisia ratkaisuja.

Share via:

Lue myös

Ota yhteyttä
close

Tarvitsetko henkilökohtaista palvelua?

Voit soittaa Staplesin asiakaspalveluun numeroon:

010 681 681

Voit myös täyttää alla olevan lomakkeen, niin asiakaspalvelijamme ottaa sinuun pian yhteyttä.

Get help FI

Form